piątek, 5 czerwca 2015

MALOWNICZE. TAJEMNICA BZÓW. - Magdalena Kordel


MIŁOŚĆ I TAJEMNICA UKRYTE W ZAPACHU BZÓW


Autor: Magdalena Kordel
Tytuł: Malownicze. Tajemnica bzów
Cykl: Malownicze cz. III
Wydawnictwo: Znak
Rok wydania: 2015
Stron: 399
ISBN: 978-83-240-3400-0
Moja ocena: 5,5/6


„Przez moment wędrowała jeszcze przez zalane słońcem alejki, a potem przysiadła na ukrytej na uboczu ławce. Tuż nad nią zwisał fioletowy bez. Zewsząd otoczyły ją oszałamiające zapachy: sosnowa żywiczna świeżość mieszała się ze słodyczą akacji i zniewalającym aromatem bzu. Ojciec pewnie przyniesie dzisiaj do domu bukiety. Dla rodziców bez to szczególny kwiat.” s.226

Pokochałam mieszkańców małej miejscowości Malownicze, dlatego z wielką niecierpliwością czekałam na premierę trzeciej części cyklu – „Malownicze. Tajemnica bzów”.
Tym razem główną bohaterką powieści jest Leontyna, właścicielka małego sklepiku ze starociami o nazwie Kuferek. Ci, którzy czytali poprzednie części cyklu Malownicze na pewno dobrze pamiętają starszą panią, która potrafiła wyczuć do kogo powinny trafić przedmioty z jej sklepu. Ona też dużo pomogła Madeleine i teraz jest jej najlepszą przyjaciółką. Madzia staje się też powierniczką historii życia Leontyny czy raczej Zosi, bo takie początkowo nosiła imię kobieta. Dzięki opowieściom Leontyny poznajemy jej życie od roku 1914. Autorka przenosi nas w okolice Krakowa, do Lwowa a tuż przed wybuchem II wojny światowej do Warszawy.
Najbardziej podobały mi się wspomnienia Zosi gdy przyjeżdżała do leśniczówki swoich dziadków> Konstatnty – Kot – był leśniczym, dlatego często zabierał wnuczkę do lasu, tam też nauczył ją posługiwać się bronią, co potem w życiu bardzo jej się przydało. Babcia Aniela zaś był troskliwą matką i babcią, dbała o wszystkich członków swojej rodziny. Leśniczówka ta kryła też pewną tajemnicę, ale tego już Wam nie zdradzę.
Takim bohaterem książki jest pierścień z kwiatem bzu, przekazywany z pokolenia na pokolenie najstarszej córce, a gdy nie ma w rodzinie dziewcząt to żonie najstarszego syna. Pierścień ten zapewnia szczęście swojej właścicielce, ale nie do każdej osoby chce trafić.
Ostatnią właścicielką pierścienia jest Leontyna, gdy przez przypadek pamiątka rodzinna zsuwa się z palca właścicielki w księgarni Madeleine wracają wspomnienia. Leontyna uświadamia sobie właśnie swoją samotność i rozpoczyna swoją wspomnianą wcześniej opowieść pięknych ale i czasami smutnych chwilach swojego życia. Te opowieści chwytają za serce, czasami wymuszają łzy, czasami śmiech. Wraz z bohaterką możemy się więc śmiać, ale także poznawać koszmar II wojny światowej.
Nim sięgnęłam po książkę, nie czytałam opisu książki. Chciałam, by opisana historia była dla mnie niespodzianką. I rzeczywiście była. Spodziewałam się raczej opisu co tam się dzieje w domu u Madeleine, jakie przygody mają jej adoptowane dzieci – a jest ich już trójka, jak ułożyło się życie bohaterki poprzednich części. A tutaj cudowna niespodzianka. Autorka pozwoliła nam poznać ciekawe życie innej mieszkanki Malowniczego.

Książkę czytało mi się wspaniale, nie potrafiłam się od niej oderwać. Z każdą przeczytaną stroną coraz bardziej chciałam wiedzieć co dalej. Co za tajemniczy mężczyzna pojawia się w miasteczku, kim jest dla Leontyny i dlaczego tak bardzo boi się z nią porozmawiać?
„Tajemnica bzów” to cudowna opowieść przepełniona zapachem bzów. Opowieść o samotności, rodzinnych więzach, prawdziwej miłości. Opowieść przepełniona magią. Czytając książkę miałam wrażenie jakby to mi właśnie Leontyna opowiadała o swoim życiu, jakbym to ja właśnie była powierniczką historii jej życia. Podziwiałam jej spontaniczność, poczucie humoru i wielką odwagę. Chciałabym choć trochę być do niej podobna.

Polecam „Malownicze. Tajemnice bzów.” Nie tylko osobom, które poznały już mieszkańców tej pięknej miejscowości. Książkę można czytać całkowicie oddzielnie, nie treści pozostałych książek cyklu.


Pokochałam autorkę i wiem, że zawsze z przyjemnością będę sięgać po jej książki.

Książka przeczytana w ramach wyzwań:




2 komentarze:

  1. Jak dla mnie - najlepsza część serii

    OdpowiedzUsuń
  2. Kusicie mnie tą książką. Chciałabym jednak sięgnąć najpierw po tom pierwszy :)
    Moje-ukochane-czytadelka

    OdpowiedzUsuń