wtorek, 2 sierpnia 2011

Bardziej niż wczoraj - Rina Frank


Autor: Rina Frank
Tytuł: Bardziej niż wczoraj
Tytuł oryginału: Chaiim Shevirim
Przekład: Magdalena Sommer
Liczba stron: 279
Rok wydania: 2011
ISBN: 978-83-7515-121-3
Wydawca: Wydawnictwo Otwarte
Miejsce wydania: Kraków
Moja ocena: 4/6

„Posłałam mu wiadomość – zdanie, które codziennie mi powtarzał: „Kocham Cię bardziej niż wczoraj i mniej niż jutro”.”

Rina Frank należy do jednych z najpopularniejszych pisarek izraelskich swojego pokolenia. Sławę przyniosła jej książka „Każdy dom potrzebuje balkonu”. „Bardziej niż wczoraj” to kolejna powieść tej autorki. Główną bohaterką jest znana nam z poprzedniej powieści Rina. Mieszka ona w swoim wymarzonym mieszkaniu z balkonem, wraz z dorosłą córką. Jej syn usamodzielnił się już i zamieszkał osobno. Bohaterka żyje w związku z Jakowem. Kochają się, lecz nie pobrali się jeszcze. Oboje mają przykre doświadczenia z poprzednimi partnerami, a ich związek przechodzi czasami burzliwe momenty. Rozchodzą się i po jakimś czasie ponownie do siebie wracają. Pewnego dnia Rina dowiaduje się, że ma narośl w okolicy serca. Operacja jest bardzo trudna do przeprowadzenia, ponieważ narośl styka się z płucem. Decyduję się ją przeprowadzić młody, przystojny i bardzo pociągający chirurg – Eraz Green. Operacja udaje się i pacjentka szybko wraca do zdrowia. Szczególne traktowanie jej przez operującego ją lekarza i wdzięczność za ocalenie jej życia powoduje, że myśli Riny wędrują ciągle w stronę Eraza. Kobieta odkrywa, że się w nim zakochała, zresztą ze wzajemnością. „Co może być bardziej wzruszającego i magicznego od zakochania się w czyichś wnętrznościach? Dotknął mego serca i sam stracił serce. Jakie to romantyczne” s. 90
Eraz niestety jest żonaty. Jego żona jest znaną prawniczką. Mają córkę. To ona sprawia, że lekarz nie potrafi zostawić żony, mimo iż ich związek już dawno nie istnieje. Czy będzie to potrafił zrobić dla Riny? Główna bohaterka również przeżywa rozterkę. Zastanawia się czyją miłość wybrać. Czy zostać w starym związku z Jakowem, czy zaryzykować, posłuchać głosu serca i związać się z Erazem. Kogo wybierze Rina? Zapraszam do lektury J
Książka została napisana bardzo przystępnym językiem co sprawiło, że bardzo szybko ją przeczytałam. Nie jest to może lektura wysokich lotów, ale ja ją polecam. Przeczytacie powieść nie tylko o miłości, ale również o rozterkach jakie trapią zakochane osoby. Czy to jest miłość, czy tylko zauroczenie? Autorka wspaniale przekazuje nam odpowiedź na to pytanie opisując przemyślenia Riny. Nowy związek wprowadza w jej życie dawno zapomniany dreszczyk emocji. Znowu poczuła „motylki w brzuch”. Znowu poczuła się jakby miała naście lat i przeżywała swoją pierwszą miłość. Tak bywa, gdy w związku pojawia się rutyna. Wystarczy, że mężczyzna okaże zainteresowanie kobietą a już może przewrócić jej w głowie.
Z drugiej strony autorka pokazuje nam, że Eraz nie jest ideałem mężczyzny. Ma on swoje wady. Według mnie to bardzo zaborczy mężczyzna, pragnący mieć kobietę tylko dla siebie. Ograniczający ją. Ona nie może spojrzeć na innego mężczyznę, on może oglądać się za kobietami. Myśli więc bardzo egoistycznie. Jego osobowość jest naprawdę bardzo ciekawa.
Polecam książkę, gdyż pod romantyczną fabułą ukryte jest prawdziwe życie pełne dylematów, trudnych decyzji i ich konsekwencje.

Za książkę dziękuję wydawnictwu Otwarte

4 komentarze:

  1. jestem ostatnio pod wrażeniem izraelskiej literatury,dlatego też bardzo ciekawi mnie ta książka :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Książkę czytałam i choć nie zachwyca, to jednak zła też nie jest. Miło spędziłam czas przy tej lekturze:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ciekawi mnie ta książka i myślę, że chyba trafiłaby w mój gust. Czas się przekonać.

    OdpowiedzUsuń
  4. Czytałam ją i jest ciekawa ;) taka niby lekka, a;e poruszająca trudniejsze tematy ;)

    OdpowiedzUsuń