niedziela, 18 września 2011

Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna - Artur Kołakowski, Agnieszka Pisula

                                                                                                                                                                                                                                    
                                                                           Autor: Artur Kołakowski, Agnieszka Pisula
Tytuł: Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna.
Wydanie: I
Rok wydania: 2011
Miejsce wydania: Sopot
ISBN: 978-83-7489-203-2
Stron: 359
Wydawnictwo: GWP
Moja ocena: 6/6
„Stosowanie metody behawioralnej jest jak pieczenie szarlotki: musimy trzymać się przepisu, by wyszło właśnie takie ciasto, ale ilość cukru, cynamonu oraz czasu pieczenia wymagają już eksperymentowania” s. 12
W swojej pracy dydaktycznej coraz częściej spotykam się z dziećmi sprawiającymi trudności wychowawcze. Wiele naszych pociech wykazuje czasami zachowania, które nam się nie podobają, jednak nie wymaga to od razu zaszufladkowania ich do dzieci źle zachowujących się. Zawsze należy zadać sobie pytanie czy to już czas by interweniować w zachowanie dziecka, czy damy sobie radę sami czy potrzebujemy do tego pomocy specjalisty. W książce „Sposób na trudne dziecko…” znajdziecie odpowiedź na wiele nurtujących was pytań związanych z Waszymi dziećmi. Jest to wspaniały poradnik przydatny nie tylko rodzicom, ale również terapeutom i nauczycielom.
Autorzy opisują w niej jedną z metod, za pomocą której możemy wyeliminować niekorzystne zachowania naszych dzieci – metodę behawioralną. „Celem terapii behawioralnej jest modyfikowanie aktualnie występujących objawów czy problemowych zachowań. Metody stosowane w terapii behawioralnej są oparte na różnych technikach uczenia.” s. 12 Należy pamiętać jednak o tym, że sama lektura książki nie zastąpi nam wizyty u specjalisty (jeśli jest taka konieczność), a techniki przedstawione w poradniku są skuteczne w większości przypadków. Jednak może trafić się nam dziecko, które będzie oporne na zastosowane techniki i wówczas należy zmienić metodę. Aby osiągnąć realne efekty:
·        Metody należy stosować około dwóch tygodni.
·        Jeśli po tym czasie nie widzimy żadnej zmiany, to raczej zastosowana terapia nie przyniesie efektu i należy ją zmodyfikować
·        Sukcesem można nazwać zmianę różniącą się 20% od poprzedniego zachowania
·        Nawet gdy ustąpią zachowania niepożądane należy metodę stosować nadal, niektóre bowiem techniki wymagają wdrożenia ich na dłużej.
Analizując trudne zachowania lub zaburzenia u dzieci należy pamiętać o tym, że ich przyczyny są złożone. Bardzo często zależą one od genów odziedziczonych po przodkach, a częściowo od wychowania.
          Temperament (GENY) + charakter (WYCHOWANIE) = osobowość
Ważne jest również to aby zastanowić się czy zachowanie naszego dziecka jest normalne dla jego grupy wiekowej, gdyż w poszczególnych okresach swojego życia dziecko ma różne możliwości i umiejętności, które wpływają na jego sposób funkcjonowania. Zachowanie uznać możemy za problemowe gdy jego natężenie i częstotliwość są zwiększone, a czas trwania wydłużony, a ani wiek, ani zmiany otoczenia nie tłumaczą takiego postępowania.
Autorzy w swojej książce pokazują nam w jaki sposób kształtują się wzory zachowania. Podkreślają wpływ tzw. wzmocnień negatywnych na utrwalanie niepożądanych zachowań u dzieci. „Nagradzane zachowanie będzie się powtarzać częściej” s. 31, nawet jeśli jest to zachowanie wykracza poza normy społeczne. Pamiętajmy również o tym, że dzieci są wspaniałymi obserwatorami. „Twoje dziecko przez cały czas obserwuje, jak reagujesz, kiedy jesteś sfrustrowany, jak radzisz sobie z trudnymi sytuacjami czyli jak rozwiązujesz konflikty z innymi ludźmi. Obserwując Ciebie, dziecko uczy się radzenia sobie z własną frustracją oraz konfliktami z innymi dziećmi.” s. 38
Analiza behawioralna pozwala nam inaczej spojrzeć na zachowanie, zdefiniować i zdiagnozować sytuację, zrozumieć dlaczego dane sytuacje ciągle się powtarzają, ale również zmienić swoje postępowanie z dziećmi i zauważać zmiany w ich zachowaniu. W terapii behawioralnej często stosuje się kilka technik jednocześnie, aby zwiększyć skuteczną modyfikację zachowania.
W książce autorzy bardzo fajnie charakteryzują nam dzieci z zachowaniami niepokojącymi nas nauczycieli (i nie tylko), często spotykanymi w pracy dydaktycznej -  dzieci z ADHD. Podpowiadają jak pracować z takimi dziećmi na lekcjach i w domu. Przedstawiają scenariusze różnych sytuacji w jakich możemy się znaleźć, a dziecko, może zachowywać się nieodpowiednio. Do każdego scenariusza dołączone są sposoby rozwiązania problemów. W poradniku znajdziecie też wiele kart pracy i innych pomocy, które na pewno przydadzą się w kształtowaniu prawidłowych postaw u dzieci.
Poradnik jest wspaniałą pomocą w pracy z dziećmi. Powinni do tej książki sięgnąć nauczyciele, ale również rodzice. Nie jesteśmy wszystkowiedzący, wielu z nas popełnia błędy wychowawcze.  Im szybciej rozpoczniemy pracę z naszymi dziećmi tym szybciej wykształcimy u nich prawidłowe zachowania. Autorzy mają bogate doświadczenie w pracy z dziećmi sprawiającymi problemy wychowawcze, a przedstawione metody są proste i skuteczne w radzeniu sobie z trudnymi i niepożądanymi zachowaniami. Warto czerpać wiedzę od doświadczonych terapeutów.
Serdecznie polecam !!!
Za książkę dziękuję wydawnictwu GWP i portalowi Sztukater.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz