środa, 16 listopada 2011

Anatomia i fizjologia dla bystrzaków






















Autor: Donna Rae Siegfried
Tytuł: Anatomia i fizjologia dla bystrzaków
Tytuł oryginalny: Anatomy and Physiology for Dummies
Tłumaczenie: Cezary Matkowski
ISBN: 978-83-246-1904-7
Wydanie: I
Rok wydania: 2009
Stron: 376
Wydawnictwo: Helion
Seria: dla bystrzaków
Moja ocena: 5,5/6
„Ciało ludzkie jest zdumiewające i można je traktować nawet jako dzieło sztuki. Postaraj się wczuć w swój organizm i zrozumieć, w jaki sposób działa. Mam nadzieję, że ta wiedza pomoże Ci zrozumieć, że jesteś osobą wyjątkową, oraz da Ci odpowiedź na pytania, jak i dlaczego należy dbać o własne ciało.” Ze wstępu

Z wykształcenia jestem biochemikiem, ale szczerze przyznam, że nauka o człowieku nie należała do moich ulubionych przedmiotów na studiach. Nie wiem czym było to spowodowane; czy wykładowca dał się nam w szczególności we znaki, czy po prostu to nie był mój „konik”. Postanowiłam uzupełnić swoje braki w tym kierunku, zwłaszcza, że nasza młodzież zadaje teraz tak wiele pytań, więc warto znać na wiele z nich odpowiedź. Sięgnęłam po „Anatomię i fizjologię dla bystrzaków” (choć chyba do nich nie należę, ale może będę). Nie zawiodłam się. Dawno nie czytałam tak fajnej książki naukowej.
Proszę nie przerażajcie się. Nie jest to typowy podręcznik akademicki. Zawarta w książce wiedza przekazana jest prostym językiem, do minimum ograniczono tutaj terminologię typową dla innych książek z anatomii. Pozwala nam to na łatwe zorientowanie się gdzie znajduje się np. opisywany narząd. Do tego ilustracje bardzo fajnie przedstawiają nam budowę naszego ciała. A co najważniejsze, nie ma tu łacińskich nazw, które dla mnie były zmorą. Obce wyrazy są zaś bardzo fajnie wyjaśnione.
Każdy rozdział można czytać oddzielnie, nie trzeba książki czytać od deski do deski. Dzisiaj mam ochotę dowiedzieć się więcej o sercu, więc czytam temu poświęcony rozdział, wczoraj zabolał mnie brzuch więc zobaczyłam co kryje się w moim ciele w tym właśnie miejscu.
Pierwsze rozdziały książki traktują o ogólnych zagadnieniach związanych anatomią i fizjologią człowieka. Dowiesz się m.in. jak podzielone jest ludzkie ciało, jakie są niezbędne czynności życiowe człowieka. W części poświęconej anatomii znajdziecie dokładnie opisane kości, mięśnie (ulubiony dział moich chłopców) jak zbudowana jest skóra i jakie są jej wytwory.
Następne działy poświęcone są poszczególnym układom i składających się na nie organom. Część czwarta „Tworzenie nowych organizmów” porusza temat rozmnażania się  człowieka i jego rozwój. W ostatnim rozdziale zatytułowanym „Dekalogi” autorka zamieściła informacje dotyczące sposobów utrzymania dobrego stanu zdrowia i ciekawe strony internetowe o omawianej tematyce.
Książka napisana jest w bardzo przejrzysty sposób. Ważne informacje są wytłuszczone. Przejrzystości informacji sprzyjają też zamieszczone w książce ikonki: wskazówki, sprawy techniczne, ciekawostki, zapamiętaj.
Na końcu „Anatomii i fizjologii dla bystrzaków” zamieszczono barwne schematy (plansze) na kredowym papierze. Na pewno bardzo się przydadzą.
Nie żałuję czasu spędzonego z tą pozycją. W sposób łatwy, czasami humorystyczny przypomniałam sobie wiele informacji na temat budowy człowieka. Poznałam też wiele nie znanych mi dotychczas ciekawostek.
Książka na pewno przyda się, każdemu uczniowi w celu utrwalenia wiadomości. Myślę jednak, że z chęcią sięgną po nią i dorośli, którzy już dawno zapomnieli o lekcjach biologii w szkole. Osoby, które będą chciały poznać ten skomplikowany mechanizm jakim jest ludzkie ciało.
Serdecznie polecam „Anatomię i fizjologię dla bystrzaków” na pewno nauka o człowieku nie będzie z tą książką nudna.
Za książkę dziękuję wydawnictwu Helion i portalowi Sztukater.


 Na półce czeka kolejna książka z serii dla bystrzaków tym razem Psychologia

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz