wtorek, 28 lutego 2012

Mała książeczka o sztuce życia - Titus Muller


Autor: Titus Muller
Tytuł: Mała książeczka o sztuce życia
Tytuł oryginalny: Daskleine Buch fur Lebenskunstler
Tłumaczenie: Kamil Markiewicz
ISBN: 978-83-7516-308-7
Wydawnictwo: Święty Wojciech
Rok wydania: 2011
Stron: 284
Moja ocena: 5/6

„Najwyraźniej nieszczęśliwym może mnie uczynić nie tylko to, co naprawdę mi zagraża lub męczy mnie psychicznie, lecz również rzeczy, które sam wymyślam. Nieszczęśliwym czyni mnie wmawianie sobie: „Jestem leniwy. Do niczego się nie nadajesz”. Albo: „Wyglądasz głupkowato”. I tak dalej” s.12

Titus Muller urodził się w 1977 roku w Lipsku, ukończył studia w dziedzinie literatury nowożytnej, historii średniowiecza i publicystyki w Berlinie. Jest niezależnym pisarzem, autorem wielu książek o tematyce historycznej. Jest również autorem poradników „Mały poradnik szczęśliwego życia” oraz „Mała książeczka o sztuce życia”.
Ten drugi tytuł udało mi się właśnie przeczytać. „Mała książeczka o sztuce życia” to czterdzieści jeden inspiracji, jak można cieszyć się życiem.
Współczesny tryb życia wielu z nas to pogoń za pieniądzem, życie według schematu praca-dom, dom-praca. Wielu z nas w mniejszym lub większym stopniu dopada depresja. W swoim poradniku autor pomaga nam dostrzec radość z każdego dnia. Podkreśla on m.in, że „abyśmy mogli na siebie spojrzeć z sympatią potrzebni są nam inni ludzie – na przykład rodzina. Piękne w kontaktach z bliskimi jest to, że można w nich być sobą. W każdej inne sytuacji trzeba przybierać jakieś maski... […] W rodzinie natomiast mogę zachowywać się odpowiednio do mojego samopoczucia.”
W naszym życiu bardzo ważną rolę pełnią marzenia. Starajmy się z nich nie rezygnować. Autor proponuje nam byśmy je sobie zapisywali. Czasami może się okazać, że coś co zapisaliśmy wcześniej nie jest już dla nas takie ważne (np. nowa torebka), a czasami takie marzenia długo będą na naszej liście, a my ciągle będziemy o nich myśleć i żyć nadzieją, że kiedyś się spełnią. „Gdy zapisuję swoje marzenia, przestaję mieć poczucie, że coś zostało mi zakazane. Muszę tylko trochę poczekać na ich spełnienie.” „Oczekiwanie nie sprawia, że dana rzecz staje się dla nas mniej ważna lub mniej wartościowa. Wręcz przeciwnie – nasza radość staje się przez to jeszcze większa.”
Swoją książkę autor opiera na własnych przeżyciach, może dlatego tak łatwo trafia ona do czytelnika. Podkreśla on, że w naszym życiu bardzo ważna jest pomoc innym ludziom, zaufanie im, akceptowanie ich. Dużo uwagi autor poświęca Bogu. Jako chrześcijański autor podkreśla jak dużą rolę spełnia wiara w życiu. To Bóg nakłania nas do dobrych uczynków, on kieruje naszym życie i pozwala się cieszyć z piękna przyrody. Zazwyczaj te wszystkie piękne elementy przyrody mamy blisko siebie, ale jesteśmy zbyt zajęci by je zauważyć. To On również przez całe nasze życie się nami opiekuje.
Titus Muller dużo uwagi poświęca również wdzięczności i odwadze.
W naszym życiu ważny jest również uśmiech, a któż nie daje nam więcej radości niż nasze dzieci.
„Gdy mam wrażenie, że jestem pokrzywdzony, kiedy chciałbym, aby wszyscy zwracali na mnie uwagę, współczuli mi lub mnie wychwalali, czasem może mi pomóc cieszenie się wraz z innymi. Najłatwiej przychodzi mi to w stosunku do dzieci. One nie stanowią dla mnie konkurencji. Gdy na twarzy jakiegoś dziecka pojawia się uśmiech, ja zaraz się też się uśmiecham” - ja też :)
Bardzo spodobało mi się jedno postanowienie autora, którego mi jak dotąd nie udało się zrealizować, choć mocno próbowałam; „Postanowiłem sobie, że nie kupię ani jednej nowej książki, dopóki nie przeczytam około sześćdziesięciu, które czekają obok mojego łóżka oraz w specjalnym schowku w regale. (Mam takie dziwactwo, że stawiam na półkach tylko te książki, które przeczytałem)” Ciekawe czy autorowi udało się to osiągnąć, ale ja musiałabym mieć bardzo dużo miejsca by na półkach nie stały książki, których jeszcze nie przeczytałam. Zawsze znajdzie się inna lektura, niż ta z mojej biblioteczki, którą czytam w pierwszej kolejności i chyba tego nie uda mi się zmienić.

Pozycja ta jest wspaniałą inspiracją do tego, aby zastanowić się nad swoim życie. Jest to również wspaniały prezent dla bliskiej osoby, zwłaszcza gdy widzimy, że w ostatnich dniach jest smutna osowiała i przechodzi jakieś załamanie. Książka wydana w twardej oprawie, wewnątrz wzbogacona licznymi zdjęciami w sepii przedstawiającym ludzi i przyrodę. Ważne cytaty z książeczki zostały jeszcze raz przytoczone na osobnych kartkach. Książka warta polecenia. Warto nastawić się pozytywnie do życia. Zacznij myśleć o sobie pozytywnie i postaw przed sobą nowe cele. Ludzkie życie składa się z pojedynczych dni, a my możemy opanować sztukę świadomego przeżywania tego, co każdego dnia robimy. Bądźmy więc szczęśliwi i odkryjmy sztukę życia.

Moje ulubione cytaty:
„Moje granice i oczekiwania pod moim adresem istnieją przede wszystkim w moim umyśle”
„To co myślę, ma duży wpływ na to, czego jestem w stanie dokonać.”
„kto żyje marzeniami, zmierza ku wielkiej przygodzie”
„Wdzięczność to umiejętność stawiania kropki za listą niekończących się życzeń”
„Kto chce znaleźć w życiu szczęście, powinien związać się z jakimś celem” Albert Einstein
„To małe rzeczy dodają życiu uroku”
„Ktoś, kto potrafi cieszyć się wraz z innymi, sam jest szczęśliwy”
„Żyję na planecie zwanej Ziemią. Żyję w ciepłym gniazdku pośrodku lodowatego wszechświata, a 36,6°C mojego ciała pozwala mi myśleć, czytać i pisać. Dobrze mi z tym”
„Gdy czuję się dobrze i wszystko idzie zgodnie z planem, staję się zbyt poukładany. Czasem potrzeba mi odcisku na stopie, który wprowadzi w moje życie trochę chaosu. Z perspektywy czasu jestem mu wdzięczny.”
„Trudno jest słuchać innych. Często jesteśmy tak bardzo zajęci sobą, że w spotkaniach z drugą osobą posługujemy się tylko zdawkowymi formułkami, a duchem jesteśmy nieobecni.”
„Nie istnieje chyba większy dowód miłości niż uważne słuchanie”

Fragment można przeczytać na stronie wydawnictwa

Za możliwość przeczytania książki dziękuję wydawnictwu i portalowi Sztukater

1 komentarz: