piątek, 20 kwietnia 2012

Fashion Babylon - Imogen Edwards-Jones


Autor: Imogen Edwards-Jones & Autor Anonimowy
Tytuł: Fashion Babylon. Kulisy najbardziej snobistycznego biznesu świata
Tytuł oryginalny: Fashion BABYLON
Tłumaczenie: Zuzanna Szwed
ISBN: 978-83-7513-828-3
Wydawnictwo: Pascal
Rok wydania: 2011
Stron: 447
Moja ocena: 5/6

Imogen Edwards-Jones to brytyjska autorka i dziennikarka. Zasłynęła bestsellerową serii książek „Babylon”. Ujawnia w nich kulisy funkcjonowania luksusowych hoteli, linii lotniczych, branży modowej czy muzycznej. W Polsce znana jest z książek Hotel Babylon, Air Babylon i Pop Babylon.
Oprócz książek wydanych we wcześniej wymienionej serii, możemy poznać autorkę czytając jej opowiadanie wydane w tomie „W łóżku z...”.
Ostatnio miałam okazję przeczytać książkę „Fashion Babylon”. Przy tworzeniu tej książki autorce pomagała anonimowa grupa znanych i cenionych osób obracających się w świecie mody.
Główną bohaterką jest ceniona brytyjska projektantka mody. Wraz ze swoim przyjacielem gejem prowadzą firmę i właśnie przygotowują się do nowego pokazu mody. Autorka opisuje pół roku życia bohaterki. Poznajemy świat mody od tzw „kuchni”. Wraz z bohaterami obserwujemy przygotowania do fashion week. Bierzemy udział w imprezach po pokazach mody. Dopiero teraz otwierają się nam oczy, jak to wszystko naprawdę wygląda. Narkotyki, alkohol, duża kasa, przekupstwo dziennikarzy, by dobrze wypaść na stronach gazet. Do tego wykradanie sobie pomysłów, a nawet wręcz gotowych ubrań innych projektantów. Przecież wystarczy tylko wyciąć metkę i wszyć swoją i gotowy ciuch do nowej kolekcji. I jeszcze męczące sesje zdjęciowe, aż dziw, że modelki to wszystko wytrzymują.
Fantastyczne przedstawienie świata mody, gdzie liczy się sukces kolekcji, duża kasa i wielkie ambicje. Odkryte czarne strony show biznesu, czasami szokują, czasami bawią.
Książka trochę mnie zaskoczyła. Czasami oglądam programy związane z modą, relacje z pokazów. Nie żebym była fanatyczką i wielką znawczynią mody. Lubię podejrzeć style ubierania, bo sama ciągle szukam swojego. To co oglądam w telewizji to już finalny produkt. „Piękne” przeraźliwie szczupłe kobiety prezentują ubrania znanych projektantów. (Zresztą wielu z nich bym nie ubrała nawet na halloween, ale to już moje zdanie.) Nigdy jednak nie zastanawiałam się nad tym ile pracy trzeba włożyć w to by wszystko wypadło super. Wystarczy popełnić drobny błąd, np. sukienka centymetr za długa i już traci się pracę. A i modelki mają swoje humorki. Wydana fortuna na materiały, może okazać się pieniędzmi wyrzuconymi w błoto, bo potem brak pomysłu na ich wykorzystanie lub klapa na pokazie. Samo życie.
Książkę czyta się bardzo szybko. Nie powiem, żeby wciągała mnie od samego początku, ale tematyka mnie zainteresowała i czytałam ją z zaciekawieniem. Autorka ma lekki styl pisania, zresztą to nie pierwsza książka tej autorki którą czytałam. Zachęcona popularnością serialu Hotel Babylon, sięgnęłam kiedyś po powieść Imogen Edwards-Jones. Stąd widzę, że styl i poczucie humoru pisarki nie zmieniły się.
Zachęcam do przeczytania książki wszystkie osoby, które interesują się modą i lubią tego typu tematykę. Jest to też fajna lektura dla młodych osób, które marzą o karierze modelki/modela. Warto zobaczyć jak to wygląda w rzeczywistości. Czy to co czytamy na stronach internetowych i czasopism, o zarobkach i życiu modelek jest warte przypłacenia tego sukcesu własnym zdrowiem.
Ja pewnie sięgnę jeszcze po książki tej autorki, bo podoba mi się jej styl pisania. Zawsze czegoś ciekawego się dowiem. Szczególnie interesuje mnie książka „Pop Babylon”, bo czytałam różne opinie na jej temat i chciałabym się przekonać która jest bardziej trafna.

„Fashion Babylon” polecam, fajna lektura na zbliżający się majowy weekend.

Za możliwość przeczytania książki dziękuję wydawnictwu Pascal
 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz